Vetenskapliga principer bakom varje design

Designen på din annons, varumärke och webbplats är viktigare än vad du tror. Till exempel har en väldesignad webbplats följande fördelar:

  • Gör din webbplats lättare att använda.
  • Minskar behovet av kundsupport.
  • Minskar kostnader.
  • Skapar ett starkt första intryck.
  • Ökar kundernas engagemang och lojalitet.

Även om du implementerar många smarta effekter och finesser, så kommer det inte räcka om din design är undermålig. Design brukar vanligtvis förknippas med konstnärlig talang, kreativitet och ibland till och med en genialisk förmåga som inte kan förklaras. Fast i själva verket handlar design om mycket mer än så. Bakom varje framgångsrik design finns det universella och vetenskapliga principer som har fungerat i alla tider. Design är en talang som kan tränas upp och föga förvånande är designbyråer de bäst lämpade för uppgiften.

Anlita en designbyrå

Om du letar efter en designbyrå i Stockholm är du sannolikt ute efter en designer som du snabbt kan få tag på. Av denna anledning är det föga förvånande många som anlitar Klingit som är en professionell designbyrå i Stockholm. Klingit består av ett team skickliga designers som du snabbt kan ha en bra dialog med via ett användarvänligt system. Förutsatt att du ger Klingit en brief på ditt projekt kan du få en första skiss klar inom 48 timmar. Kom ihåg att en designbyrå har erfarenhet av mängder med projekt och vet exakt vad som fungerar utan att tumma på kvaliteten. Missa inte titta på deras portfolio från alla projekt, där du tydligt ser att de arbetat enligt vissa universella designprinciper baserade på vetenskap. Några av dessa är:

  • Balans. Varje design behöver viss balans för att skapa stabilitet och struktur. Denna balans kan antingen vara symmetrisk eller asymmetrisk. Symmetrisk design innebär att elementen fördelas jämnt på varje sida av designen medan asymmetrisk design innebär en balans i färg, kontrast och skala.
  • Visuell hierarki. Visuell hierarki är viktigt för att leda blicken till det viktigaste elementet och detta kan uppnås på olika sätt. Till exempel kan en större eller mörkare text användas för att markera rubriken. När det gäller bilder kan de viktigaste vara mer färgstarka än de mindre viktiga.
  • Vitt utrymme. Tomt utrymme får designen att se enkel ut och gör budskapet tydligt, något som vetenskapen bekräftar.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *